Åpenhetsloven

For PDF-versjon klikk her

Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger for Omegapoint Norge AS

Den 1. juli 2022 trådte Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven) i kraft. Formålet med loven er å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i virksomheters produksjon av varer og levering av tjenester. Loven skal også sikre at allmennheten får innsikt i hvordan virksomhetene håndterer eventuelle negative konsekvenser for menneskerettigheter og arbeidsforhold.

Loven gjelder for større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer og tjenester både i Norge og internasjonalt. Omegapoint Norge AS er omfattet av åpenhetsloven basert på kriteriene om salgsinntekt, balansesum og antall ansatte, og nedenfor følger vår redegjørelse for aktsomhetsvurderinger, som er utført i perioden 01.01.2024 til 31.12.2024.

Redegjørelsen er tilgjengelig på våre nettsider www.omegapoint.no

Driftsområde, organisering og ansvar, rutiner og retningslinjer

Driftsområde

Omegapoint Norge er et norsk it-konsulentselskap som leverer tjenester i skjæringspunktet mellom systemutvikling og sikkerhet, for kunder hovedsakelig i Norge. Selskapet inngår i AB Omegapoint, som ett av ti datterselskap. Konsernet har hovedlokasjon i Sverige. Konsernet tilbyr konsulenttjenester i det nordiske markedet, hvor Omegapoint Norge sitt operative fokusområde er i det norske markedet. Omegapoint Norge leverer konsulenttjenester i skjæringspunktet mellom systemutvikling og sikkerhet. Vi hjelper kunder å utvikle sikre systemer og bistår ved hele eller deler av et prosjekt, eller bistår med rådgivning og spesialistkompetanse. Vi dekker et bredt spekter av bransjer, som blant annet bank, finans, forsikring, IT, energi, telekom, transport, offentlig sektor, helse og eiendom.

Organisering og ansvar

Konsernet har forankret retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og mulige negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Arbeidet er forankret i styret, konsernledelse og i hvert datterselskap sin lokale ledelse, og videre ned i de respektive organisasjonene.

Rutiner og retningslinjer

Vi skal til enhver tid være bevisst vårt bedriftsansvar og samarbeider tett med våre leverandører og forretningspartnere for å nå målet om bærekraftig utvikling. Våre retningslinjer innebærer i hovedsak følgende sentrale elementer:

1. Ved valg av nye leverandører, vil det bli lagt vekt på sosiale og miljømessige standarder. Denne etiske retningslinjen dekker menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, barns rettigheter, miljø og korrupsjon.

2. Leverandører til Omegapoint skal levere varer og tjenester som er produsert i henhold til gjeldende lover, forskrifter og de etiske retningslinjene. Videre skal leverandørene kommunisere atferdsreglene til sine underleverandører, og plikter å overvåke at implementeringen blir gjort.

3. En leverandør skal kunne dokumentere etterlevelse av retningslinjene på forespørsel fra Omegapoint. Slik dokumentasjon kan ha form av egenerklæring, oppfølgingsmøter, due diligence ved ekstern tjenesteleverandør og/eller inspeksjoner av arbeidsforholdene på produksjonssteder i sålen skjønn av Omegapoint. Leverandøren vil være forpliktet til å navngi og oppgi kontaktinformasjon for enhver underleverandør som Omegapoint ønsker å inspisere.

4. Ved brudd på Supplier Code of Conduct vil Omegapoint og leverandøren i fellesskap utarbeide en plan for utbedring av bruddet. Utbedring må skje innen rimelig tid.

5. Kontrakt kan sies opp med umiddelbar virkning dersom en leverandør begår vesentlig brudd på våre etiske retningslinjer.

Resultater fra aktsomhetsvurderinger i 2024

I henhold til Åpenhetsloven gjennomfører vi årlige aktsomhetsvurderinger for å identifisere og håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vurderingene følger prinsippene om forholdsmessighet og risikobasert tilnærming.

Vår virksomhet leverer konsulenttjenester med egne ansatte og innleide konsulenter, hovedsakelig fra norske og svenske konsulentselskaper og enkeltpersonforetak. Vi har en kort og oversiktlig leverandørkjede, og våre forretningspartnere er i all hovedsak etablert i Norge og Norden.

Kartlegging og vurdering av risiko

Vår virksomhet leverer konsulenttjenester med egne ansatte og innleide konsulenter, hovedsakelig fra norske og svenske konsulentselskaper og enkeltpersonforetak. Vi har en kort og oversiktlig leverandørkjede, og våre forretningspartnere er i all hovedsak etablert i Norge og Norden. Ledelsen vurderer og kartlegger både intern og ekstern risiko i vårt eget CISO-verktøy hvert kvartal.

Innleide konsulenter og selvstendig næringsdrivende representerer likevel en risiko knyttet til arbeidstid og overtid, spesielt ved parallell oppdragsaktivitet. Selv om vi ikke har identifisert konkrete brudd, er vi bevisste på dette som en potensiell utfordring. Arbeidsmiljøloven stiller strenge krav til arbeidstid og hviletid, og våre leverandører forplikter seg til å etterleve disse bestemmelsene. Vi vurderer derfor denne risikoen som lav.

Vi har også identifisert en potensiell risiko knyttet til innkjøp av datamaskiner og annet IT-utstyr, der produksjonsleddene kan være forbundet med brudd på menneskerettigheter, særlig i lavkostland utenfor Europa. For å håndtere denne risikoen benytter vi i all hovedsak norske leverandører som følger internasjonale standarder for ansvarlige leverandørkjeder og som rapporterer åpent om tiltak knyttet til bærekraft, menneskerettigheter og arbeidsforhold. Risikoen vurderes derfor som lav.

Når det gjelder øvrige forretningspartnere, som i hovedsak leverer støttetjenester til selskapets daglige drift, vurderes risikoprofilen som lav. Disse aktørene er hovedsakelig norske, med enkelte fra øvrige nordiske og europeiske land, som alle har høy grad av regulering og kontroll.

Tiltak og videre oppfølging

På bakgrunn av kartleggingen har vi ikke identifisert faktiske negative konsekvenser som krever umiddelbare tiltak. Vi har derfor ikke iverksatt korrigerende tiltak, men har etablerte rutiner for å overvåke og følge opp de potensielle risikoområdene. Spesielt følger vi utviklingen knyttet til arbeidsforhold blant innleide konsulenter og etisk leverandørstyring ved kjøp av IT-utstyr. Internt har vi også en egen whistleblower-tjeneste, hvor våre ansatte kan rapportere avvik anonymt til en ekstern tredjepart. Vi vil fortsette å gjennomføre årlige aktsomhetsvurderinger og oppdatere våre vurderinger i tråd med ny informasjon, endringer i leverandørkjeden eller ved identifisering av nye risikoområder.

Denne redegjørelsen er tilgjengelig for alle våre interessenter, inkludert ansatte, kunder og offentligheten. Spørsmål knyttet til åpenhetsloven sendes til okonomi@omegapoint.no

30. juni – elektronisk signert,

Anja Bergby
Daglig leder

Johan Jonas Fredrik Hasselberg
Styreleder

Aukje Errie De Boer
Styremedlem

Lars Peter Gustav De Verdier
Styremedlem